Suna-ne 0722 783 135Str Tintasului 21, Sector 1, Bucuresti
ProgramL-V 9:00-20:00 Sa 9:00-16:00
Fa-ti o programareLocuri limitate
Interventia Psihologica Timpurie 2017-03-06T18:45:00+00:00

INTERVENTIA PSIHOLOGICA TIMPURIE

Se refera la o gama variata de proceduri terapeutice care se aplica in terapia cu copiii mici, pentru a stimula dezvoltarea armonioasa a tuturor ariilor de dezvoltare.

Beneficii ale interventiei psihologice timpurii:

  • stimularea proceselor cognitive (perceptia vizuo-spatiala, reprezentarile, memoria, planificarea motorie, rezolvarea de probleme, categorizarea, rationamentul cauzal etc.);
  • dezvoltarea abilitatilor socio-emotionale (reglarea emotiilor disfunctionale – managementul furiei, al anxietatii);
  • imbunatatirea comunicarii asertive, a jocului, invatarea de reguli sociale utile, educarea empatiei etc.);
  • dezvoltarea limbajului (intelegerea si indeplinirea cererilor, dezvoltarea comunicarii functionale, intelegerea si folosirea intrebarilor, a metaforelor in interactiune; intelegerea si povestirea basmelor; invatarea scris-cititului etc.);
  • imbunatatirea concentrarii si duratei atentiei;
  • inlocuirea unor comportamente neadecvate cu altele mai potrivite (diminuarea ipsatiei, comportamentelor opozitioniste, compulsive, auto sau heteroagresive);
  • deprinderea capacitatilor de autoservire (imbracat / dezbracat, incaltat / descaltat, incheiat / descheiat nasturi, fermoare, capse, scai etc.).

Caracteristici

Interventia psihologica timpurie se adreseaza copiilor care au intarziere in dezvoltarea globala, dizabilitate intelectuala, tulburare de spectru autist, sindroame neurologice si genetice. In ceea ce priveste sindroamele genetice, noi am lucrat cu copii care au sindrom Down, sindrom Williams, sindrom Angelman, sindrom Smith-Lemli- Opitz (SLOS).
In prima sau primele sedinte are loc o evaluare a dezvoltarii copilului, astfel incat sa cunoastem abilitatile de care acesta dispune. Pentru evaluare, ne folosim de interviu clinic semistructurat, chestionare, testarea directa a abilitatilor, dar si de teste precum:
  • WISC-IV (Scala de inteligenta pentru copii Wechsler, Editia a IV-a).
  • Matricile Progresive Raven Standard – pentru stabilirea nivelului de functionare intelectuala.
  • Denver II – pentru identificarea potentialelor probleme in dezvoltare a copilului mic.
  • ABAS II (Adaptive Behavior Assessment System) – pentru evaluarea nivelului de dezvoltare si de insusire a comportamentelor adaptative necesare vietii de zi cu zi.
In urma evaluarii, familia primeste un raport scris cu rezultatele obtinute de copil si cu recomandarile aferente. Ulterior, se pot incepe sedintele de recuperare. O sedinta dureaza 50 minute. De interventie timpurie pot beneficia copiii care au intre 1 si 3 ani. Copiii care au peste 3 ani beneficiaza de terapie comportamentala aplicata sau interventie psihopedagogica, dupa caz.

Metode terapeutice folosite

1. Analiza comportamentala aplicata (ABA)

  • stabilim obiective clare in interventie si monitorizam progresul copilului;
  • utilizam modelul ABC comportamental (antecedent-comportament- consecinta) pentru a realiza analiza functionala, pentru a  identifica factorii care conduc la aparitia unui comportament nedorit, pentru a detecta modalitati prin care putem manipula un comportament deja prezent sau pe care dorim sa-l obtinem de la copil;
  • folosim tehnici de invatare care au la baza modelul sus mentionat: discrete trial, invatare incidentala, redirectionarea raspunsului, intarzierea raspunsului, trainingul raspunsului pivotal, modelarea, foreward/backward chaining etc..

2. PECS (Picture Exchange Communication System)

Folosim acest sistem alternativ de comunicare prin imagini la unii copii care au tulburari de dezvoltare.

3. DIR Floortime

  • ne folosim de reperele din dezvoltarea normala pentru a preda copiilor cu intarziere in dezvoltare aceleasi abilitati;
  • acordam importanta relatiei terapeut-copil si credem ca o buna relatie terapeutica constituie o baza solida pentru progresul in terapie;
  • pentru a incuraja independenta si pentru a preda abilitati sociale, lasam copilul sa aleaga ceea ce el doreste sa faca si il ghidam sa-si imbogateasca cercurile de interactiune cu ceilalti;
  • acordam importanta competentelor socio-emotionale si consideram ca fara ele, copilul nu poate arata comunitatii cunostintele pe care le-a dobandit in invatarea structurata.

Cine sunt logopezii nostri?

Claudia Draganescu

Claudia Draganescu

Psiholog / Psihoterapeut

Competente profesionale:

  • Evaluare psihologica copii si adolescenti.
  • Interventie psihologica la copii si adolescenti (retard-psihomotor, autism, intarziere in dezvoltare, depresie, anxietate generalizata, fobii).
  • Consiliere parentala.
  • Supervizarea activitatilor terapeutice din cadrul centrului.
  • Coordonarea programelor de interventie comportamentala.

Vezi CV-ul complet

Ultimele articole despre Psihologie

1411, 2017

Tehnologia, prieten sau dusman al copilului?

By | 14 Noi 2017|Tags: , , , |0 Comments

In aceasta era digitala, copiii petrec din ce in ce mai mult timp interationand cu un ecran si foarte putin timp jucandu-se afara, uitandu-se pe carti sau petrecand timp cu parintii. Sunt foarte variate situatiile [...]

911, 2017

Dezvoltarea competențelor emoționale la copii

By | 9 Noi 2017|Tags: , |0 Comments

 Când este timpul să vorbim  cu copilul despre emoții? Dezvoltarea deprinderii  de gestionare a reacțiilor emoționale este necesară încă din primii ani de viață,la fel  de importantă ca  deprinderile de autoîngrijire sau  autonomie.   Factori [...]

811, 2017

Dezvoltarea autonomiei copilului

By | 8 Noi 2017|Tags: , , |0 Comments

Cat de importanta este dezvoltarea autonomiei personale? Si cum putem sa invatam copilul sa se auto ingrijeasca?   Dezvoltarea autonomiei personale este un prim proces de desprindere a copilului fata de ajutorul si prezenta parintelui [...]

Incarca mai multe articole

PROGRAMARI

Esti la un click distanta sa schimbi un destin