Suna-ne 0722 783 135Str Tintasului 21, Sector 1, Bucuresti
ProgramL-V 9:00-20:00 Sa 9:00-16:00
Fa-ti o programareLocuri limitate

Tehnologia, prieten sau dusman al copilului?

In aceasta era digitala, copiii petrec din ce in ce mai mult timp interationand cu un ecran si foarte putin timp jucandu-se afara, uitandu-se pe carti sau petrecand timp cu parintii. Sunt foarte variate situatiile in care putem beneficia de tehnologie, insa, de asemenea, aceasta poate schimba sensul timpului petrecut impreuna si poate deveni o piedica in ceea ce priveste procesul emotional, cognitiv si social de dezvoltare.

Este bine cunoscut faptul ca majoritatea persoanelor utilizeaza tehnologia insa aceasta a reusit sa capteze pana si pe cei mai tineri membrii ai societatii. Date din literatura de specialitate arata ca 70% din copiii cu varste cuprinse intre 11 si 12 ani beneficiaza de un telefon, procentul crescand pana la 90% la cei cu varste de 14 ani; mai mult, este estimat ca 25%dintre copiii cu varste de 2 pana la 5 ani petrec mai mult timp de 5 ore in fata ecranelor.

Toate aceste statistici duc des la intrebari precum cum poate afecta tehnologia mobila dezvoltarea copiilor si creierul acestora?

De-a lungul anilor, foarte multe studii au fost realizate pentru a intelege mai bine procesul de invatare al copiilor. Pana in prezent, exista foarte multe teorii, insa, cea a lui Jean Piaget este cea mai respectata in domeniul educational. Teoria dezvoltarii cognitive explica faptul ca invatarea este un proces mental care reorganizeaza concepte bazandu-se pe experienta.

Asadar, copiii au nevoie de experienta, au nevoie de a explora lumea inconjuratoare pentru a putea integra in memorie noi concepte.

Pentru cei mici, este nevoie de experienta fata-in-fata, acesta fiind pasul primar in obtinerea informatiilor. Copiii invata limbajul, invata emotiile, invata cum sa le controleze. Toate acestea prin intermediul nostru, prin modul in care avem o conversatie, prin intermediul expresiilor faciale, prin intermediul prezentei noastre.

Lipsa interactiunii dintre parinte si copil devine astfel tot mai pregnanta. Cand aceasta interactiune nu exista, copiii pierd o parte importanta din procesul invatarii.

 Consecinte:

copiii expusi tehnologiei dezvolta o anxietate fata de mediul social tocmai din prima lipsei interactiunii interpersonale;

– limbajl copilului dumneavoastra, atat verbal cat si cel nonverbal, poate fi deficitar din cauza lipsei motivatiei extrinseca si a stimularii;

– copilului ii va fi mult mai greu sa realizeze conexiuni si legaturi intre elementele care se gasesc in mediul inconjurator;

– in ultimii ani a aparut fenomenul autism-like. Copiii care sunt expusi tabletelor, telefoanelor, etc. pot dezvolta simptomatologia tulburarii de spectru autist. Asadar, pot fi prezente lipsa limbajului, autostimulari, vocabular redus in unele cazuri si, din ce in ce mai des cunoscuta expresie “vorbeste in limba lui”.

 Recomandari:

copiiilor sub 3 ani le este interzisa urilizarea tehnologiei sub forma telefoanelor, tabletelor, etc., aceasta fiind varsta critica la care cei mici achizitioneaza concepte;

– interactionati cat mai des cu copilul dumneavoastra;

-limitati timpul petrecut de copilul dumneavoastra in fata ecranelor la o ora, maxim 2 pe zi;

– incurajati comunicarea in familie;

– inlocuiti tehnologia cu obiecte (carti, cartonase, jocuri educationale, etc.) ce au un impact pozitiv asupra cognitiei.

De asemenea, nu ezitati sa consultati un specialist, in cazul in care constatati ca micutul dumneavoastra prezinta comportamente specifice expunerii la tehnologie, impreuna veti gasi solutii.

Psiholog,

Tuncu Camelia-Mihaela

2017-11-14T17:36:22+00:00 14 Noi 2017|Psihologie|0 Comentarii

Lasati un comentariu