Memoria are o importanta ridicata  in viata de zi cu zi a copiilor, fiind necesara in situatii in care acestia desfasoara activitati ce presupun eforturi cognitive.

Un copil prescolar cu tulburare de dezvoltare, indiferent de aria afectata, va intampina probleme majore in rezolvarea acestor activitati. Procesul de invatare va fi ingreunat din cauza faptului ca va ramane in urma  copiilor de aceeasi varsta cu dezvoltare tipica si din cauza gradului de constientizare a deficientei sale.

Mai jos, voi prezenta cateva metode prin care puteti sa ajutati la dezvoltarea sau exersarea memoriei copilului dumneavoastra, astfel incat acesta sa faca fata sarcinilor date.

Cartonasele jucause

Cartonasele pot reprezenta culori, cifre, animale, fructe, legume etc. Ii prezentati copilului fiecare cartonas, il lasati sa le studieze timp de 5 minute, apoi el va trebui sa vi le returneze si ii cereti sa-si aminteasca toate imaginile vazute. Incurajati copilul, explicati-i importanta jocului si adresati-va bland acestuia. Puteti chiar sa ii dati indicii prin care el sa-si aminteasca unele imagini. La sfarsitul jocului puteti sa-i dati copilului un premiu.

Atentie: se vor folosi imagini pe care copilul le cunoaste foarte bine!

Culorile naturii

Veti utiliza imagini cu fructe si legume. I le veti prezenta copilului cu pauza de cateva secunde intre imagini si le veti aseza pe masa. La sfarsit, luati imaginile si intrebati copilul ce fructe sau legume a vazut de culoarea X. Va puteti folosi de indicii precum aspect sau gust pentru a-l ajuta sa spuna cat mai multe fructe sau legume. La sfarsitul jocului, puteti sa degustati fructele si legumele pe care le-a vazut in imagini.

Puteti sa folositi oricate imagini doriti, tinand cont de capacitatile cognitive ale copilului (de la 2 la 10 imagini).

Creionul fermecat

Se vor folosi creioane si hartie. Fiecare participant la joc va avea creion si hartie. Parintele va desena o forma geometrica sau un desen simplu ( pe care copilul stie deja sa il deseneze si sa il denumeasca ). Ii veti arata copilului desenul timp de cateva secunde, veti ascunde foaia si apoi ii veti cere sa deseneze si el la fel. Ca grad de dificultate ridicat puteti avea mai multe desene pe plansa. Daca va propuneti sa faceti un joc de competitie, puteti contoriza rezultatele copilului pe o foaie de hartie, eventual, poate sa si le treaca singur.

Jocurile se vor adapta la potentialul copilului. Fie ca acesta este afectat pe limbaj, cognitiv sau motricitate, se va tine cont de tulburarea sa inainte de initierea jocului. De asemenea, puteti folosi regulile jocurilor pentru a inventa noi activitati prin care sa stimulati memoria copilului dumneavoastra.