Suna-ne 0722 783 135Postelnicului 12, Etaj 3, Sec 1, Bucuresti

ProgramL-V 9:00-20:00 Sa 9:00-16:00

Fa-ti o programareLocuri limitate

Dezvoltarea copilului intre 1 si 3 ani

     In primii 3 ani din viata, copiii achizitioneaza cele mai importante abilitati (mersul,  vorbitul, abilitatea de a se hrani, abilitati de autoingrijire, controlul sfincterian – isi face nevoile la toaleta).

Pe la 1 an si jumatate ei merg independent deja, se catara ( pe mobila), imita multe cuvinte auzite, vor sa faca lucrurile fara ajutor, le place sa se joace singuri, se enerveaza usor (nu au abilitati de autoreglare emotionala).

In jurul varstei de 2 ani, copilul:

  • urca scarile cu sprijin;
  • da sut in minge;
  • spune cel putin 50 de cuvinte care pot fi recunoscute usor;
  • intelege multe dintre propozitiile pe care adultii i le adreseaza;
  • exploreaza mediul inconjurator si e foarte curios cu privire la orice;
  • cere multa atentie din partea parintilor;
  • face des crize de furie (cand nu i se da imediat ce-si doreste, cand i se ia o jucarie preferata,  cand i se impune o interdictie);
  • este o perioada sensibila pentru alimentatie (poate sa inceapa sa nu mai manance alimente pe care le accepta inainte);
  • jocul lui este in mare parte functional (ia obiecte si le muta dintr-o parte intr-alta,  ii plac jucariile muzicale si colorate, mazgaleste etc.), dar incepe sa aiba joc de rol, sa se prefaca de-a… (da de mancat tuturor cu mancarea de plastic, da de baut din cana goala etc. ).

 

De obicei, pana la varsta de 3 ani, cei mai multi copii dezvolta urmatoarele abilitati:

 

  • incep sa-si astepte randul in jocuri;
  • consoleaza pe cei apropiati care plang;
  • inteleg ce inseamna “al meu- al tau”;
  • se imbraca si se dezbraca de hainele mai largi;
  • foloseste propozitii scurte pentru a se exprima;
  • indeplinesc cerinte complexe (“Adu-mi si mie matura si farasul din balcon”, “Ia servetelul de pe masa si sterge apa de pe jos.”);
  • poarta o conversatie scurta;
  • denumesc cele mai multe obiecte familiare;
  • inteleg pozitii spatiale (“in”, “pe”, “sub”);
  • au jocuri de rol;
  • rezolva puzzle-uri din 3-4 piese;
  • inteleg conceptul de doi (2);
  • copiaza un cerc;
  • construiesc turnuri din peste 6 cuburi;
  • se catara si alearga foarte usor;
  • pot sa pedaleze o tricicleta;
  • urca si coboara scarile alternativ (pun cate un picior pe o treapta).

Mai sus aveti doar cele mai cunoscute comportamente pe care copiii le manifesta in intervalul 1-3 ani. Ele constituie niste repere utile pentru parintii care observa intarziere in dezvoltarea propriului copil sau pentru cei care constata ca au un copil cu un nivel corespunzator de abilitati.

 

Bibliografie:

Caring For Your Baby And Young Child: Birth To Age 5 (2009), Editia a V-a, editata de Steven Shelov si Tanya Remer Altmann, Academia Americana de Pediatrie,Statele Unite ale Americii.

 

Claudia Draganescu- psiholog clinician si psihoterapeut

2017-06-16T13:00:44+00:00 16 Iun 2017|Psihologie|0 Comentarii

Lasati un comentariu