Suna-ne 0722 783 135Postelnicului 12, Etaj 3, Sec 1, Bucuresti

ProgramL-V 9:00-20:00 Sa 9:00-16:00

Fa-ti o programareLocuri limitate

Cum selectam obiectivele pentru interventia comportamentala a copiilor cu autism?

          Terapia comportamentala este constituita dintr-un set de procedee menite sa elimine o

gama de reactii emotionale cu caracter dezadaptativ, de comportamente nedorite si sa

elaboreze modele de comportament mai eficiente, care sa permita copilului sa faca fata

sarcinilor cotidiene si sa beneficieze de relatii interpersonale adecvate.

Comportamentele țintă sunt acele comportamente nepotrivite pe care copilul le are in

diverse situatii ( rezistenta la schimbare, nesupunerea la sarcina, crize de tantrum, vocabular

inadecvat etc ) pe care dorim sa le eliminăm. Daca un copil manifesta mai multe dintre

acestea, fiecare se va trata pe rand, in situatii distincte si diversificate, in mod repetat pana

copilul reuseste sa-si stăpânească emotiile.

         Inainte de a fixa obiectivele ce urmeaza sa le parcurgem in interventie va trebui sa gasim

punctele forte si punctele slabe ale copilului, dificultatile pe care le intampina din punct de

vedere social, stereotipiile, fixatiile, ce-l atrage si ce ii displace. Ne vom folosi de toate

acestea in urmatorii pasi ai interventiei.

        Primele obiective se stabilesc după o evaluare amanuntita a copilului. In timp acestea se

pot atinge si se vor inlocui cu altele noi sau se vor gasi metode noi daca încercările nu dau

roade.

        Un alt aspect folositor în intervenție il reprezinta vârsta copilului. Se vor stabili obiective

potrivite vârstei si deficienței copilului. Va trebui sa urmam cursul natural al dezvoltării, si

anume, achizițiile cognitive, comportamentele sociale, abilitatile de autonomie si joc vor fi cel

putin conform varstei cronologice a copilului. Tot ce urmează a fi realizat se va împărți în

pasi mici, pe care nu trebuie sa ii sărim. Se va ține seama, de asemenea de prioritățile

copilului, este mai important sa stabilim obiective care sa-l ajute în desfasurarea sarcinilor

zilnice decat sa-i ingreunam rutina prin stabilirea unor activități care il vor frustra si obliga sa

se manifeste neadecvat (prin sterotipii, ecolalie, hetero/autoagresivitate, crize de tantrum

etc).

         Foarte important este sa ținem cont de potențialul sau de învățare. Cu cat copilul are o

capacitate mai buna de concentrare, cu atât acesta va depasi mai rapid obiectivele puse sau

va rezolva mai repede sarcinile date.

         Terapia comportamentală se bazeaza pe principiul cauza-efect, asadar, unul din

obiectivele primare trebuie sa aibă ca scop înțelegere a acestui principiu. Atunci când copilul

vă intelege ca după ce are un „comportament bun” primeste o recompensa se vor putea

aplica metodele pentru îndepărtarea celor nepotrivite. Aici se pot folosi diverse modalitati de

recompensare în funcție de prioritățle si de preferintele copilului. Recompensa materială se

poate folosi exclusiv pentru copiii cu retard sever, dar în timp aceasta se poate retrage si se

va folosi doar cea socială.

Prin urmare, obiectivele se vor fixa urmărind câteva reguli:

1. Totul se stabileste în funcție de varsta, nevoile si deficiențele copilului;

2. Comportamentele țintă se vor trata pe rand;

3. Se va pastra consecventa astfel încât copilul sa-si însușească acele comportamente

adecvate pe care le dorim;

4. Recompensa se stabileste în funcție de potențialul si preferintele copilului;

5. Atitudinea adultului va fi permanent una fermă ( atunci când se aplica metodele

pentru intervenție comportamentală, in restul timpului copilul trebuie sa vadă o

atitudine degajata );

6. Situațiile în care comportamentul tinta se doreste a fi eliminat sau înlocuit pot fi

diversificate;

7. Metoda prin care copilul invata un anumit comportament (de exemplu sa nu se mai

lovească ) nu va fi folositoare la un altul ( sa nu mai țipe ).

           Cel mai important ajutor in stabilirea obiectivelor de acest gen este sa cunoastem foarte

bine copilul pentru a sti ce este bine sau nu pentru el.

Ioana Ilie- psiholog

2017-05-15T17:03:52+00:00 15 Mai 2017|Psihologie|0 Comentarii

Lasati un comentariu