Suna-ne 0722 783 135Postelnicului 12, Etaj 3, Sec 1, Bucuresti

ProgramL-V 9:00-20:00 Sa 9:00-16:00

Fa-ti o programareLocuri limitate

Ce face copilul la 5 ani

Dezvoltarea socio-emotionala:

  • vrea sa faca pe plac prietenilor si sa fie ca ei;
  • este mai cooperant si intelege situatii sociale mai complexe;
  • manifesta empatie fata de necazurile altora;
  • este constient de diferentele de gen (baiat-fata);
  • incepe sa faca distinctia intre real si imaginar;
  • spune glume;
  • poate sa mearga la vecini sau la magazinul din apropierea casei (este necesara supravegherea lui);
  • isi exprima furia mai degraba verbal decat fizic (spune cum se simte, ce ii vine sa faca atunci cand e furios sau injura).

Limbajul verbal devine din ce in ce mai complex:

  • copilul fiind capabil sa povesteasca intamplari din viata lui, sa dea explicatii la intrebari, sa defineasca cuvinte;
  • el poate sa-si spuna unde locuieste, sa aiba o conversatie la telefon;
  • vorbirea lui este, de cele mai multe ori, clara, iar frazele sunt coerente.

Achizitii cognitive importante:

  • dobandeste abilitati noi de rezolvare a problemelor din viata de zi cu zi, inventeaza solutii;
  • gandirea devine analitica: incepe sa-si cantareasca optiunile, sa negocieze mai bine o situatie in favoarea lui;
  • poate sa argumenteze importanta diferitelor lucruri (sport, mancare sanatoasa, bani etc.);
  • stiu sa numere de la 10 in sus;
  • recunoaste unele litere, poate sa copieze cateva dintre literele de tipar;
  • diferentiaza mai bine conceptele care au legatura cu scurgerea timpului (anotimpurile, ieri-azi-maine);
  • poate sa deseneze formele  geometrice, corpul uman si obiecte simple (minge, casa, pom, floare, soare etc.).

Abilitati de autoingrijire:

  • isi face nevoile la toaleta;
  • se imbraca si se dezbraca (poate sa incheie/descheie fermoarul, nasturii, capsele, scaiul, cureaua de la pantaloni);
  • se incalta si se descalta, stie sa-si lege sireturile de la pantofi;
  • cand mananca, foloseste adecvat lingura si furculita;
  • poate sa ajute la asezarea mesei (sa puna tacamurile pe masa, servetelele, farfuriile etc.);
  • se piaptana corespunzator;
  • isi agata hainele pe umeras;
  • stie ce haine sa-si aleaga in functie de vremea de afara.

Uneori, parintii nu-si propun sa incurajeze  la copil abilitatile de autoingrijire, preferand sa-l “menajeze”. Este deosebit de important ca aceste abilitati sa constituie o prioritate in educarea copilului, ele fiind esentiale pentru o viata sanatoasa, independenta, pentru cresterea stimei de sine a copilului (“Uite, mami, au reusit sa ma imbrac!”) si a starii lui de bine.

 

Bibliografie:

Caring For Your Baby And Young Child: Birth To Age 5 (2009), Editia a V-a, editata de Steven Shelov si Tanya Remer Altmann, Academia Americana de Pediatrie,Statele Unite ale Americii.

Claudia Draganescu- psiholog clinician si psihoterapeut

2017-06-21T18:22:38+00:00 21 Iun 2017|Psihologie|0 Comentarii

Lasati un comentariu