Suna-ne 0722 783 135Postelnicului 12, Etaj 3, Sec 1, Bucuresti

ProgramL-V 9:00-20:00 Sa 9:00-16:00

Fa-ti o programareLocuri limitate

Ce face copilul la 4 ani

           Copilul de 4 ani din zilele noastre, are, in mod obisnuit, o multime de activitati: merge la gradinita, se duce in parcuri si la locuri de joaca unde are multiple ocazii de socializare, participa la activitati cultural-artistice (teatru, spectacole, ateliere cu tematici diferite, cursuri etc.), petrece timp cu parintii etc.. Toate activitatile pe care el se intreprinde il ajuta sa dobandeasca diferite abilitati: socio-emotionale, cognitive (pre-academice), motorii, abilitati de comunicare si de autoingrijire.

In jurul varstei de 4 ani, din punct de vedere cognitiv, copilul:

  • denumeste culorile cele mai des intalnite;
  • denumeste cifrele;
  • intelege ideea de numar si incepe sa numere;
  • incepe sa inteleaga scurgerea timpului (zilele saptamanii, azi-maine);
  • poate sa repovesteasca partial o poveste;
  • completeaza povestea cu un scenariu alternativ;
  • deseneaza schematic un om;
  • joaca jocuri de grup pentru copii de 4 ani (da cu zarul, muta piesele, isi asteapta randul in joc, vrea cu tarie sa castige).

Cele mai importante abilitati socio-emotionale pe care le are un copil la aceasta varsta sunt urmatoarele:

  • joaca multe jocuri de rol complexe si inventeaza jocuri; tocmai de aceea, uneori nu distinge intre real si imaginar;
  • prefera sa se joace cu alti copii;
  • incepe sa coopereze si sa negocieze cu copiii;
  • de obicei, isi face 1, 2 prieteni apropiati, favoriti;
  • intelege si experientiaza emotii secundare, precum jena si rusinea;
  • incepe sa se autoregleze emotional (adica sa-si modifice emotiile – daca este furios, incearca sa-si controleze reactiile comportamentale – nu se mai tranteste pe jos in magazin, nu mai tipa); datorita faptului ca intelege rationamente mai complexe (de exemplu, motivul pentru care mama nu poate sa-i cumpere jucaria dorita), reuseste sa-si gestioneze emotiile extreme mai bine;
  • vrea sa fie independent si sa faca lucrurile singur.

Limbajul si comunicarea:

  • copilul poate sa povesteasca despre cum a fost ziua lui, despre ceea ce au facut altii sau el intr-un anumit loc;
  • se exprima in propozitii si fraze complexe;
  • poate sa raspunda la intrebari (“De ce?”, “Al cui este….?”), sa recite poezii si sa cante;
  • in vorbire, demonstreaza ca si-a insusit reguli gramaticale de baza: foloseste corect singularul-pluralul, pronumele (eu-tu, el-ea, al meu-al tau), forma verbelor la diferite timpuri (“eu mananc”, “eu am mancat”, “eu voi manca”);
  • gaseste solutii cu privire la diferite probleme pe care le-ar putea intampina (“Ce faci cand ti-e sete?”, “Ce-ai face daca n-ai avea creion colorat pe masa si ar trebui sa colorezi?”).

Abilitati motorii la 4 ani:

  • alearga, schimba directia, se catara;
  • are un echilibru mai bun si poate sa stea si sa sara intr-un picior;
  • sare peste obstacole mici;
  • invata sa mearga pe bicicleta cu roti ajutatoare;
  • prinde si arunca mingea coordonat, cu ambele maini, intr-o anumita directie;
  • poate sa taie cu foarfeca;
  • tine creionul cu degetul mare, aratator si mijlociu; incepe sa coloreze fara sa depaseasca conturul.

 

Referinte:


Feigelman S. The preschool years. In: Kliegman RM, Behrman RE, Jenson HB, Stanton BF, editori, Nelson Textbook of Pediatrics. Editia 19, Philadelphia, PA: Elsevier Saunders; 2011: Capitolul 10.

Claudia Draganescu- psiholog clinician si psihoterapeut

2017-06-19T13:07:32+00:00 19 Iun 2017|Psihologie|0 Comentarii

Lasati un comentariu