Tulburarea hiperkinetica cu deficit de atentie, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) este o tulburare psihiatrica, de neuro-dezvoltare, care afecteaza mai ales copiii si se manifesta prin imposibilitatea acestora de a se concentra asupra unui anumit subiect sau unei anumite actiuni.

Terapia ocupationala invata copilul hiperchinetic sa-si gestioneze starile, timpul, atentia, concentrarea.

Astfel, implicand copilul in activitati simple (activitati art craft- pictat/ colorat, modelat, lipit, decupat, activitaticotidiene, activitati casnice), timpul de concentrare a atentiei va creste, iar agitatia se va diminua. Sarcinile de lucru trebuie sa aiba un timp scurt de desfasurare, pentru ca acestea sa fie finalizate de catre copil si sa nu intervina lipsa lui de interes si pierderea rabdarii si a atentiei.

Copiii cu ADHD au de obicei diferite simptome in diferite momente si in diferite situatii. De exemplu, unii copii cu ADHD pot prezenta un mai bun autocontrol, un comportament adecvat si performanta imbunatatita cu un terapeut care sustine o atmosfera relativ calma, cu sarcini structurate, asteptari bine definite si intariri pozitive pentru un comportament adecvat.

Terapeutii clasifica sarcinile in auto-ingrijire, scoala / munca, joaca si petrecere a timpului liber, participarea sociala.  

Atunci cand se realizeaza planul de interventie, este important sa se identifice ce vrea copilul sau ce trebuie sa faca.Toate acestea sustin necesitatea de a evalua functiile neurologice si psihologice ale copilului, comportamentul, functiile perceptual-motorii si a altor factori din mediul extern care pot contribui la problemele avute de copil in diferite sarcini.

Fiecare copil cu ADHD are o constelatie unica de probleme si mai multe domenii de functionare pot fi afectate. De aceea, este esential sa se adopte o abordare de evaluare multidimensionala, in scopul de a determina daca este sau nu ADHD prezent si modul in care aceasta afecteaza dezvoltarea copilului si performanta in diferite domenii de ocupare.

Se doreste sprijinul familiei si implicarea acesteia asupra comportamentului copilului.

Recomand parintilor sa realizeze si sa implementeze, impreuna cu copilul, un program zilnic care sa cuprinda sarcinile sau activtatile pe care copilul le are de indeplinit in fiecare zi. Acestea trebuie sa corespunda unor anumite intervale orare, sa fie impartite in mai multe sub-activitati si sa fie clar formulate.

Negociati cu copilul in ceea ce priveste recompensa atunci cand copilul manifesta un comportament adecvat sau cand realizeaza o sarcina ceruta de catre dumneavoastra. Este de preferat ca recompensele sa fie activitatile sau obiectele preferate ale copilului. Scopul recompenselor este de a-l incuraja pe copil sa realizeze o sarcina sau un comportament asteptat de catre dumneavoastra.